|
De
forelæsninger i kurset Naturfilosofi, der indgår i
Niels Bohr Arkivets formidlings serie efterår
2002 |
|
NB: Ændringer i planen kan
forekomme. Opdateret d. 20. august, 2002
|
|
Forelæsningerne finder sted onsdage kl. 1015 - 1200
og fredage kl. 1015 - 1200. På alle dage er en
forelæsningstime fulgt af en diskussionstime.
Sted: i enten, aud. A., Niels Bohr Institutet, Blegdamsvej 17,
København, eller store Auditorium i Rockefeller bygningen
(Astronomisk Observatorium, NBIfAFG) på Juliane Maries Vej 30,
København
|
|
Dato og forelæser |
Indhold og litteratur |
|
den 25. sept.
Jesper Hoffmeyer
(Biosemiotisk Gruppe, Inst. f. Molekylærbiologi, KU)
|
Om biologien som semiotisk videnskab - fra Lamarck over Darwin til Deacon
I denne forelæsning vil Jesper Hoffmeyer forklare hvad det vil sige at
anskue biologien som en videnskab om tegn og tegnfortolkning, dvs. en
semiotisk videnskab. Hoffmeyer kritiserede i slutningen af 1970'erne
neodarwinismen for reduktionistisk at gøre evolution til alene et
spørgsmål om naturlig selektion af gener, og pegede
på Lamarck - en af de mest misforståede skikkelser i
videnskabens historie - som rejste spørgsmål om
adfærdens betydning for evolutionen, der måtte stilles
på ny. I løbet af 1980'erne og 90'erne bidrog Hoffmeyer til
at grundlægge biosemiotikken, en glemt men nu genskabt tradition i
biologien som går tilbage til biologen Jakob von Uexküll
(1864-1944) og filosoffen Charles Sanders Peirce (1939-1914). Senest har
antropologen og hjerneforskeren Terrence Deacon i sine studier af
sprogets opståen bidraget til biosemiotikken. Litteratur:
Hoffmeyers artikel "Life and reference" i
kompendiet, s. 143-150.
Supplerende litteratur kan findes på Hoffmeyers hjemmeside.
|
|
den 2. okt.
Benny Lautrup
(Niels Bohr Institutet, NBIfAFG, KU)
|
Fysikkens sprog og virkeligheden
Videnskaben er differentieret horisontalt i stadigt mere specialiserede
discipliner, og ofte opfattes fysik som den vertikalt set "basale"
disciplin, da alt i en vis forstand er fysisk, og universet startede
med, løst sagt, kun at indeholde fysik. Men hvad er fysikkens
forhold til fx matematik og datalogi? Og til virkeligheden? Og hvad vil
det sige at være reduktionist - en betegnelse fysikeren Benny
Lautrup ofte har taget på sig. Lautrup, der sammen med Henrik
Zinkernagel bl.a har bidraget til debatten mellem realisme (det
synspunkt at fysikkens beskrivelser korresponderer med virkeligheden) og
konstruktivisme (det synspunkt at erkendelsen i en vis forstand er vores
egne konstruktioner), vil i denne forelæsning diskutere det
komplekse forhold mellem fysik og virkelighed. Litteratur: Lautrups
artikel "Fysikkens computere - Computerens fysik" i
kompendiet, s. 80-87 (som supplerende litteratur kan
man evt. læse Lautrup og Zinkernagels artikel her ????).
|
|
den 4. okt.
Mia
Krause
(Center for Naturfilosofi og Videnskabsstudier, KU)
|
Gen og organisme: Udviklingssystemteori i
biologien
Med kortlægningen af menneskets gener i det
humane genomprojekt fandt man overraskende få gener i forhold til
det forventede. Det gav anledning til teoretiske overvejelser over bl.a.
selve måden man hidtil har opfattet gener og de "egenskaber" hos
organismen de er relateret til. For hvor godt har genetikken greb om
forholdet mellem genotype og fænotype? Og hvad er problemet i at
hævde at genomprojektet gav os nøglen til det biologiske
program for mennesket? Er der overhovedet gener for komplekse
fænotypiske egenskaber som højde, homoseksualitet eller
humor? I dagens forelæsning vil Mia Krause, der har en baggrund i
molekylærbiologi og laver et ph.d.-studie om videnskabsteoretiske
problemer i molekylærbiologien, introducere en anden tilgang til
forståelsen af forholdet mellem genotype og fænotype:
"Developmental Systems Theory", som bl.a. kritiserer genocentrismen i
moderne biologi. Litteratur: Teksterne "The organism strikes back" og
især "The developmental systems alternative", i kompendiet s.
125-142. |
|
den 30. okt.
Theresa S. S. Schilhab
(Center for Naturfilosofi og Videnskabsstudier, KU)
|
Abestudier og bevidsthed:
er antropomorfisme problemet?
Vi er sjældendt i tvivl om at vi selv er bevidste - i al fald
når vi bliver direkte adspurgt - men hvad med andre dyr? Kan
naturvidenskaben bruges til at studere bevidsthed hos fx vores
nærmeste slægtninge, chimpanse og gorilla? Biologien
omfatter jo etologi, adfærdsstudier, men hvordan slutte fra
adfærd til bevidsthed? Hvilket begreb om bevidsthed er det
overhovedet muligt at have for en naturvidenskab? Theresa Schilhab, der
har en baggrund i neurobiologi og filosofi, har beskæftiget sig
med disse spørgsmål i et netop afsluttet et ph.d.-projekt
om bevidsthed i evolutionsteoretisk lys. I forelæsningen vil hun
bl.a. analysere den antropomorfisme-beskyldning (beskyldning om at
projicere menneskelige egenskaber ud på noget, der ikke har
disse), der ofte rettes mod de etologer, som bl.a. ud fra abers evne til
selvgenkendelse foran spejle argumenterer for, at disse aber er
bevidste. Litteratur: Schilhabs artikel "Man and the Mirror. The
anthropocentric perspective on animal self-recognition" i
kompendiet, s. 151-159.
|
|
den 8. nov.
Jan-K. Berg Olsen
(Afd. f. Organisk Kemi, DTU)
|
Tid i naturen, tid i fysikken, og tid i erfaringen
Tid er både et objekt blandt flere for undersøgelser i fx
fysik (jf. tidsbegrebet i relativitetsteorien), biologi (livscykler og
dæøgnrytmer) og psykologi (hukommelse, tidsoplevelse), og
tid er et uadskilleligt aspekt af de bevægelser og oplevelser
vores egen krop og person gør sig i forskellige situationer. Hvad
er forholdet mellem disse forskellige tider? Er de enkelte lokale tider
underordnet et universelt fysisk tidsbegreb, eller er fysikkens tid
snarere en rafineret og afledt tidsform, der er sekundær i forhold
til selve tidserfaringen? Og er det altid velbegrundet at tolke de
enkelte tidsbegreber realistisk som refererende til en bagved liggende
reelt eksisterende fysisk og/eller psykisk virkelighed?
Spørgsmål som disse hører til naturfilosofiens
grundproblemer, og filosoffen Jan-K. Berg Olsen vil i denne
forelæsning give et rids af tidsproblemet. Læsestof:
"Temporalitet og realisme" af Jan-K. Berg Olsen, i
kompendiet, s.88-98.
|
|
den 6. dec.
Claus Heinberg
(Inst. for Miljø, Teknologi og Samfund, RUC)
|
BioEconomics og den ny scientisme
Claus Heinberg, der bl.a. som palæontolog har beskæftiget
sig med stridighederne om tolkningen af de bratte ændringer i de
fossile lagserier, har også interesseret sig for videnskabens
forhold til ideologi i vid forstand.
Hvor videnskab kan betragtes som rationel tro, har
ideologi (i den marxistiske tradition) været betragtet som "falsk"
eller "fordrejet" bevidsthed, eller blot som praktiske
ikke-videnskabelige handlingsvejledninger. I begge tilfælde
skelnes videnskab fra ideologi, men hvad når videnskaben selv -
som scientisme - bliver en ideologi? I denne forelæsning angriber
Claus Heinberg en ny strømning i økonomisk tænkning,
"BioEconomics", der søger at benytte biologiske modeller til
begribelsen af økonomiske systemers logik. Hvor Jens Morten
Hansen vil mobilisere naturvidenskaben imod denne tids
åndsformørkelse, advarer Heinberg imod den omvendte
blindhed i tiltroen til at naturvidenskab kan benyttes udenfor sin
normale "omfangslogik" eller gyldighedsområde.
Baggrundslitteratur: "Evolutionær teori - et nyt paradigme i
samfundsvidenskaberne", i kompendiet, s. 213-221.
|
|
den 13. dec.
Finn Aaserud
(Niels Bohr Arkivet, NBIfAFG, KU)
|
Hvordan får man Nobelprisen ?
Dagens program for denne afsluttende gang er (1) en
opsamlende og kritisk forelæsning om hvordan naturfilosofisk
nysgerrighed er nøglen til erhvervelse af Nobelprisen, med et
kendt dansk eksempel som en grundigt researchet videnskabshistorisk
case. Finn Aaserud, der holder forelæsningen, er forstander for
Niels Bohr Arkivet. Efter pausen er der først diskussion med
Aaserud om eksemplets generaliserbarhed; derefter punkt (2): Evaluering
af kurset ved deltagerne, dels i plenum, dels ved udfyldning af
spørgeskema. Litteratur: Finn Aaseruds artikel "Niels Bohr -
dansker og verdensborger", kompendiet, s. 278-280.
|
|
De indholdsmæssige kommentarer er noteret af Claus Emmeche. De er
ikke bindende for forelæserne og er ikke nødvendigvis
dækkende udtryk for de pointer der fremsættes af de enkelte
bidragydere.
|
|
De relevante sider fra kursets
KOMPENDIUM kan rekvireres fra Niels Bohr Arkivet ved tilmelding.
|
|
Tilbage til top.
|
|